Tworząc swój profil linków, którego celem będzie usprawnienie pozycjonowania strony głównej, należy trzymać się jednej kluczowej zasady – jakość jest priorytetem i bywa znacznie ważniejsza od ilości. Tak przynajmniej jest w przypadku pozycjonowania.
Każdy, kto pozycjonuje jednocześnie przynajmniej kilka różnych stron, prędzej czy później zaczyna mieć swoje ulubione katalogi stron / firm i to właśnie z nich na bieżąco korzysta. Takich katalogów od razu można też poszukać w Internecie. Jako że są one popularnymi i często wykorzystywanymi platformami, nawet na ich temat można znaleźć różne opinie czy recenzje. Niektórzy też tworzą swoje własne subiektywne rankingi najlepszych katalogów. Co prawda nie zawsze są one dobrym źródłem informacji, jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, by przynajmniej do nich zajrzeć i być może zainspirować się ich konkretnymi pozycjami, w ten sposób natrafiając na różne ciekawe katalogi.
Dla osób, które jednak dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w branży SEO i powoli uczą się pozycjonować strony, nawet takie katalogi stron mogą się wydać dość przerażające. Trzeba nauczyć się z nich korzystać. W tym celu warto najpierw skoncentrować się na tym, by dla każdej dodawanej do katalogu strony dobierać właściwą dla niej kategorię. Jest to bardzo ważna kwestia. Strona musi zostać wprowadzona do łączącej się z nią kategorii. Jeżeli tak się nie stanie i portal trafi do grupy witryn, które nie będą z nim w żaden sposób związane, może to zakończyć się nałożeniem blokującego filtra na witrynę, a już na pewno częściowo obniży jej pozycję w wyszukiwarkach i doprowadzi do zmniejszenia na niej ruchu.
Niemalże dla każdej branży powstało już natomiast wiele tematycznych katalogów. Wystarczy ich poszukać. Jeżeli pozycjonowana strona należy do zakładu fryzjerskiego, logicznie rzecz biorąc powinna ona trafić do grupy stron zajmujących się modą, urodą i tego typu sprawami. Pozycjonowanie stron musi być przemyślane.
Jeżeli w jakimś katalogu nie znajduje się kategorii zgodnej z tematyką strony, najlepiej w ogóle go nie użytkować i nie dodawać do niego linków, a poszukać czegoś innego. Wciąż istnieją też w sieci katalogi ogólnobranżowe. Do nich akurat śmiało można wprowadzać wszystkie strony.